شبکه‌ مانع ملکه زنبور عسل

شبکه‌ مانع ملکه وسیله‌ای است که برای جدا نگه داشتن تخم‌ریزی ملکه از قسمت ذخیره عسل به کار می‌رود .

طرز کار آن به این صورت است که دارای منافذی با قطر ۲/۴ میلی‌متر می‌باشد‌. این منافذ که بر اساس قطر قفس سینه ملکه طراحی شده است‌، از آن کوچک‌تر است ولی به زنبورهای کارگر اجازه عبور را می‌دهد. انواع مختلفی از شبکه‌ مانع عبور ملکه که به نام پنجره ملکه نیز نامیده می‌شود.

 *  انواع شبکه مانع ملکه

پنجره ملکه سیمی‌
این نوع از یک کلاف فلزی درست شده است که روی آن سیم‌هایی با فاصله ذکر شده قرار داده شده است‌. معمولاً بر دو نوع می باشد . نوع نقطه جوشی که به دلیل احتمال جا به جا شدن سیم‌ها در هنگام نقطه جوش امکان به هم خوردن فاصله وجود دارد و توصیه نمی‌شود‌. نوع دیگر نوع تسمه‌ای است که میله‌ها از درون تسمه‌های سوراخ شده نگهدارنده سیم‌ها عبور داده شده‌اند‌. این نوع هم از نظر کیفیت و دوام و هم از نظر راحتی رفت و آمد زنبورها بر نوع‌های دیگر ارجحیت دارد. تنها نکته منفی پنجره ملکه‌های سیمی قیمت نسبتاً بالاتر آنهاست‌.

پنجره ملکه آلومینیومی
ورق‌های آلومینیومی نازک است که روی آن فاصله ۲/۴ میلی‌متری با پرس ایجاد شده است‌. از نظر سبکی و قیمت مناسب است ولی باید به این نکته دقت کرد که لبه منافذ پرس شده کاملاً بدون پلیسه باشد‌. در غیر این صورت در یک جهت در هنگام عبور زنبورها باعث کنده شدن پا و بال زنبورها می‌شود‌. علاوه بر آن این نوع معمولاً دارای حاشیه نسبتاً عریضی است‌. با توجه به اینکه بیشتر رفت و آمد زنبور از بدنه کندو به طبقه بالا از کناره‌های کندو صورت می‌گیرد‌، کمی سبب اختلال در رفت و آمد زنبور به طبقه می‌گردد‌.

پنجره ملکه پلاستیکی‌
از این نمونه دو نوع وجود دارد‌. یک نمونه مانند آلومینیومی که روی ورق پلاستیکی با پرس منافذ ایجاد شده است‌. این نوع از نظر قیمتی از همه ارزان‌تر است ولی دوام نسبتاً کمی دارد. غیر از این موارد شبیه آلومینیومی می‌باشد‌. نوع دیگر پنجره ملکه‌ای است که با تزریق پلاستیک تولید شده است‌. این نمونه کمی کلفت است و باعث بد جا افتادن طبقه روی کندو می‌شود‌. غیر از آن در صورتی که منافذ آن دارای انحنای عمودی یا کمی کجی باشد ممکن است ملکه بتواند از آن عبور کند‌. قیمت آن مناسب است و از نظر دوام هم بد نیست‌.
در مورد کار‌گذاری پنجره ملکه توجه کنید که در هنگام کارگذاری حتماً هرزه بافی‌های روی قاب‌ها را بتراشید و از صاف قرار گرفتن آن روی قاب‌های کندو مطمئن گردید‌. در غیر این صورت با بالا ماندن قسمتی از کنار یا وسط شبکه‌، احتمال عبور ملکه از آن وجود دارد.